۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

مصاحبه با شیرین عبادی؛ برای جلوگیری از خونریزی، به ابتکارات تازه بیندیشیم

شیرین عبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار جرس با تاکید بر حق قانونی مردم برای برگزاری راهپیمایی تصریح کرد که در شرایط فعلی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر توصیه می شود مردم به خیابان نروند، اما به ابتکارات دیگری بیندیشند

وی از شرکت های یوتل ست و نوکیا نیز خواست با دولت ایران در زمینه سانسور همکاری نکنند و لوازم کنترل مردم بوسیله  تلفن را به ایران نفروشند.

شیرین عبادی، نخستین زن مسلمان برنده جایزه صلح نوبل، بعد از ظهر روز پنج شنبه طی مراسمی در ساختمان شهرداری پاریس، شهروندی افتخاری پاریس را از شهردار این شهر دریافت کرد. دلانوئل (شهردار پاریس) هنگام اعطای شهروندی به شیرین عبادی پس از ابراز همدردی و همراهی با مردم آزادی خواه ایران شهروندی برنده ی جایزه ی نوبل را افتخار خاک فرانسه دانست.


پس از پایان مراسم، شیرین عبادی به سوالات خبرنگار جرس پاسخ داد:

ساعاتی پیش طی بیانیه ای که توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر شد؛ راهپیمایی 22 خرداد لغو گردید. با توجه به این که طبق اصل 27 قانون اساسی راهپیمایی اعتراضی برای مردم مجاز است به نظر شما راه حقوقی و قانونی برای بیان اعتراضات مردم چیست؟

ـ طبق قانون اساسی راهپیمایی مسالمت آمیز حق مردم است و تاکنون راه پیمایی ها مسالمت آمیز بوده و در حقیقت این دولت است که مردم را از حقی که قانون اساسی برایشان قائل شده است محروم می کند اما متاسفانه به این دلیل که خشونت از طرف دولت در راهپیمایی های قانونی زیاد است برای جلوگیری از خونریزی بیشتر توصیه می شود که به خیابان نروند اما می شود از راه های جایگزینی مثل نوشتن مقاله، کتاب، مصاحبه یا الله اکبر گفتن در پشت بام ها و خیلی ابتکارات دیگر استفاده کرد.

شما در مصاحبه های اخیرتان گفته اید که با تحریم اقتصادی مخالفید اما  با تحریم سیاسی موافق هستید، با توجه به این که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که اعتبار و احترامی برای قراردادهای بین المللی قائل نیست، آیا فکر می کنید تحریم سیاسی تاثیری بر جمهوری اسلامی دارد؟

 ـ از حرف تا عمل فاصله است؛ حتما دولت ایران مایل نیست که از جهت سیاسی منزوی بشود، یاد آور می شوم که سالها قبل بعد از دادگاه میکونوس در اعتراض به ترورهای دولتی که در کشورهای اروپایی صورت می گرفت، اتحادیه اروپا تمامی سفرای خود را از ایران فراخواند و چند ماه هیچ سفیر اروپایی در ایران حضور نداشت، همین امر باعث شد که ترورهای دولتی در ایران متوقف بشود یا حداقل تا الان متوقف شود؛ بنابراین راهی است که امتحان شده و می شود یکبار دیگر امتحانش کرد. مهم این است که اینگونه تحریم ها دولت ایران را تحت فشار قرار می دهد و به مردم آسیبی نمی رساند.

از امروز شما شهروند فرانسه هم محسوب می شوید، به عنوان یک شهروند، وکیل، برنده جایزه نوبل، فعال حقوق بشر و یک ایرانی، توقعتان از دولت فرانسه و مواضعش در مقابل ایران چیست؟

ـ من همواره صحبتم با مردم و رسانه است نه با دولت؛ به این دلیل که من موقعیت سیاسی ندارم، عضو هیچ حزبی نیستم، رهبری را نیز بر عهده ندارم. مدافع حقوق بشر هستم و در این ارتباط خطاب من به مردم است.

من با درخواست شهردار پاریس و تصویب انجمن شهر، شهروند افتخاری پاریس شدم در نتیجه این تصمیم نیز ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.

در خواستم از مردم و رسانه های فرانسوی این است که اجازه ندهند انرژی هسته ای بر مساله ی نقض حقوق بشر در ایران سایه اندازد و آن را به فراموشی بسپارد. همچنین درخواستم این است که یوتل ست با دولت ایران در زمینه ی سانسور همکاری نکند، و نوکیا لوازم کنترل مردم بوسیله  تلفن را به ایران نفروشد.

شیرین عبادی در پایان این گفتگو شیرین عبادی بر "اعتراض و حساس کردن مجامع بین المللی نسبت به متهمان بی وکیل و وکلای زندانی در ایران" تأکید کرد.

وی همچنین در این مراسم به تحلیل وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت و گفت: "ایران در شرایط حساسی است و متاسفانه در یک سال گذشته وضعیت حقوق بشر در این کشور بدتر از گذشته شده است. هر وقت صحبت از ایران می شود بحث انرژی هسته ای به میان می آید و مردم دنیا فراموش می کنند در ایران چه می گذرد و مردم در چه شرایطی زندگی می کنند. به تازگی کمپینی برای حمایت از زندانیان سیاسی توسط کمیته  گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی حقوق بشر پی ریزی شده است که از تمام مردم جهان می خواهم به این کمپین بپیوندند و به هر شیوه ممکن به بازداشت زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کنند."

خانم عبادی در جمع خبرنگاران رسانه های بین المللی گزارش داد که: "در حال حاضر بیش از 40 خبرنگار و وب نگار در زندانند. تعداد زیادی فعال حقوق زنان و حقوق بشر زندانی هستند. چندی قبل 5 زندانی سیاسی اعدام شدند، جنازه ها تحویل داده نشد و حاکمیت حتی حاضر نشده تا جنازه ها را هم تحویل دهد این در حالیست که حدود 15 نفر زندانی در معرض اعدام هستند".

برنده جایزه صلح نوبل از گسترش خشونت دولتی در ایران اظهار نگرانی کرد و گفت:"خشونت های دولتی روز به روز اضافه می شود و پایگاه مردمی دولت نیز، روز به روز ضعیف تر می شود،‌ خشونت، نتیجه ی ضعف و انرژی هسته ای بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر جنایت های دولت است".
پس از پایان این مراسم، شیرین عبادی آخرین کتاب خود بنام "قفس طلایی" را در ساختمان فنک در شهر پاریس، برای علاقمندان امضا کرد




لینک در جرس +